Detektyw Eldon Perry – Kurt Russell – agent SIS, elitarnego oddziału policji z Los Angeles, stara się rozwikłać zagadkę poczwórnego morderstwa. Proste z pozoru śledztwo zaczyna się gmatwać gdy okazuje się, że w mord zamieszani są wysoko postawieni policjanci z komendy głównej L.A. Sam Perry także nie jest bez skazy, tym łatwiej daje się wplątać w brudne interesy swoich przełożonych.

Doskonały kryminał policyjny. Russel od dawna nie był w tak dobrej formie. Gra dojrzałego, zmęczonego życiem policjanta, któremu rozsypuje się rodzina, mająca dość jego agresywnego stylu bycia. Fabuła filmu skoncentrowana jest na granej przez niego postaci. Skorumpowany, rozeźlony na otoczenie gliniarz, stosujący praktyki niczym nie różniące się od tych które stosują bandyci, wprowadza w arkana sztuki policyjnej młodego adepta – Scott Speedman. Perry nawet nie próbując chronić swego podopiecznego przed zepsuciem, wciaga go w świat mordu.

Akcja filmu rozgrywa się w trakcie rozprawy sądowej mającej przynieść wyrok na policjantów odpowiedzialnych za brutalne pobicie Rodneya Kinga. Ten, swego czasu bardzo głośny proces, został brawurowo wykorzystany filmie. W 1991 roku, policjanci z Los Angeles po długim pościgu ulicami miasta, zatrzymali i brutalnie pobili czarnoskórego przestępce. Ich działania nagrane zostały przez przypadkowego świadka i trafiły do mediów. Wyrok uniewinniający policjantów doprowadził do długotrwałych zamieszek na tle rasowym, podczas których zdemolowane i splądrowane zostały liczne dzielnice Los Angeles. Napięcie powodowane oczekiwaniem na decyzje sądu, obecne przez cały czas projekcji filmu, znajduje ujście w finale, podczas którego bohaterowie filmu trafiają w sam środek tłumu podpalającego samochody, dewastującego sklepy i prywatne domy.

Policja to jeden z najlepszych filmów demaskujących podwójne życie stróżów prawa. Scenarzysta tego obrazu, James Ellroy – Tajemnice Los Angeles – dopiął na ostatni guzik zarówno warstwy fabuły dotyczące powolnego gnicia struktur policyjnych, jak i wątek miłosny, który w niebanalny sposób wiąże, wszystkie strony konfliktu pomiędzy dobrem a złem. Po Training Day – polski tytuł Dzień Próby – w reżyserii Antoine Fuqua, to jeden z nielicznych w ostatnim dziesięcioleciu filmów, który bez ogródek, demaskuje zgniliznę wynikłą ze styku prawa i świata mordu.

USA, 2002

Akcja/Thriller

czas 116 min.

Reżyseria: Ron Shelton

Scenariusz: David Ayer, James Ellroy

Obsada:

Kurt Russell – Sierżant Eldon Perry Jr.

Scott Speedman – Bobby Keough

Ving Rhames – Arthur Holland

Brendan Gleeson – Jack Van Meter

Michael Michele – Sierżant Beth Williamson

Rafał Hubert