Kazutoki Umezu (ur. w 1949 r. w Sendai) – japoński saksofonista jazzowy (saksofon altowy, saksofon sopranowy, klarnet, klarnet basowy). Zadebiutował ze swoim zespołem SEIKATSU KOJO LINKAI podczas studiów w Kunitachi Music College. W latach siedemdziesiątych znalazł się w Nowym Yorku, gdzie współpracował między innymi z Lesterem Bowie, Sunny Murrayem, Wiliamem Parkerem.

Po powrocie do Japonii sformował niezwykle popularny SEIKATSU KOJO LINKAI ORCHESTRA, z którym nagrał dwa albumy. Od 1981 roku koncertował intensywnie w Japonii i Europie wraz DOCTOR UMEZU BAND, przez lata najbardziej rozpoznawalnym z jego projektów. Zespół zarejestrował 8 albumów w ciągu 8 lat istnienia. U boku Umezu występował tam basista Takeharu Hayakawa, który towarzyszy mu także w KIKI BAND, a polskiej publiczności znany jest z występów z SATOKO FUJII QUARTET.

Od połowy lat osiemdziesiątych Kazutoki Umezu jest częstym gościem kultowego nowojorskiego klubu KNITTING FACTORY, gdzie występuje w towarzystwie tuzów pokroju Johna Zorna, Toma Cory, Samma Benneta, Wayne`a Horvitza czy Marca Ribot. Efektem są także płyty studyjne z wyżej wymienionymi.

Na przełomie lat 80. i 90. brał udział w wielu projektach, m.in. siedmioosobowym SHAKUSHAIN, THIRD PERSON z udziałem Toma Cory i Samma Bennetta, stworzonym z trzema kobietami projekcie DIVA oraz nowojorskim ECLECTICISM z Marciem Ribot, Curtisem Fowlkes, Bradem Jonesem, Sammem Bennettem i Dougie Bownem.

W 1992 roku Umezu założył jedyny w Japonii osiemnastoosobowy zespół klezmerski, słynny BETSUNI NANMO KLEZMER. Trzy lata później mniejszy KOMATCHA KLEZMER. Oba projekty są aktywne do dzisiaj.

W 1998 roku otrzymał zaproszenie od Iana Dury i koncertuje w Anglii wraz z jego IAN DURY & BLOCKHEADS. Rok później dołączą do sekstetu saksofonowego THE SIX WINDS, oraz zakłada KIKI BAND, z którym podróżuje do tak odległych miejsc jak Kenia, Tanzania, Afryka Południowa, Singapur i Kuala Lumpur.

Kazutoki Umezu jest obecnie uznawany za jednego z najważniejszych saksofonistów jazzowych na świecie. Ceniony również jako kompozytor (m.in. soundtracki do filmów i spektakli muzycznych), producent muzyczny, eseista i autor książek, przede wszystkim jednak jako niedościgniony improwizator i muzyk zdolny odnaleźć wspólny język niemal z każdym. Umezu potrafi dopasować się do muzyków reprezentujących totalnie różne stylistyki jednocześnie zachowując swój własny styl. Pole jego eksploracji obejmuje także bluesa (współpraca z B.B. Kingiem), rocka, rumbę, tradycyjną muzykę japońską, koreańską muzykę ludową, muzykę taneczną. Imponującą listę jego współpracowników uzupełniają m.in.: Yosuke Yamashita, Koichi Makigami, Yoshihide Otomo, Eastasia Orchestra, KODO, Mal Waldoron, Barre Phillips, Peter Brotzman, Carlo Actis Dato, Ned Rothenberg, Anthony Coleman, George Lewis, Fred Frith, Don Byron, David Krakauer, Kevin Norton, Mark Stewart.

Jego dyskografia liczy kilkadziesiąt pozycji. Oto kilka wybranych:

’02″Land Dizzy” KIKI Band

’02″Greeting from Africa” KIKI Band

’01″KIKI” KIKI Band

’01″Komathakure” Komatha Klezmer

’00″Wake up with the birds” Carlo Actis Dato

’00″Pandora’s Cocktail” with Marc Ribot,Brad Jones and Kenny Wollesen

’99″Igol’s La ment” Shin-Ookubo Gentlemen

’98″Number 6″ The Six Winds

’97″Desert in a hand” Shakushain

’96″Ahiru””Waltz” Betsuni nanmo klezmer

’95″Lucky Water” THIRD PERSON

’95 “FIRST DESERTER” with Marc Ribot, Wayne Horvitz, Tome Cora and Samm

Bennett

’94 “OMEDETO” with Betsuni nanmo klezmer

’93 “ECLECTICISM” recorded live at Knitting Factory with Marc Ribot and

other musicians

’92 “OHZAPPA” Shakushain

’92 “SHIN MYONG” with Korean shamans

’91″TRICK MOON” THIRD PERSON

and “KOKKEI” with Kim De Hwan and Yosuke Yamashita, which was released in

Korea.

materiał nadesłany