Do księgarń trafia właśnie (premiera miała miejsce na 4. Warszawskich Spotkaniach Komiksowych, 20 marca) album bardzo dziwny i bardzo ważny. Na pewno ambitny, profesjonalnie opracowany i wydany, a w dodatku już popularny i oczekiwany, poprzez swą długą drogę narodzin. Achtung Zelig! Druga wojna napisany przez Krystiana Rosenberga (Rosińskiego) i narysowany przez Krzysztofa Gawronkiewicza to albumowe rozwinięcie historii, która 11 lat temu pojawiła się jako krótki epizod na łamach „Magazynu Komiksów AQQ”. Od tego czasu dzieło obrosło legendą, podobnie jak nigdy w całości nie opublikowana Burza Parowskiego i Gawronkiewicza.

Akcja tej graficznej opowieści osadzona jest w Polsce w czasie II wojny światowej. Dwaj „Żydzi” (noszą co prawda opaski z gwiazdą Dawida, ale ich wygląd nie przypomina Żydów, a nawet w ogóle ludzi) – Zelig oraz jego ojciec, uciekając z obozowego transportu natykają się na grupę żołnierzy niemieckich. Dowódcą Niemców jest tajemniczy karzeł o paranormalnych zdolnościach, wynaleziony przez nazistów w austriackim cyrku i wynajęty do spełnienia szczególnej misji w Polsce. To zaledwie początek niezwykłej historii, po której dalej prowadzą teksty, obrazy i wyobraźnia każdego z czytelników. Rysunek jest niezwykle realistyczny (przypomina ten z Burzy), choć w części przedstawia postacie z krainy fantazji. Zwracają uwagę niekonwencjonalne rozwiązania plastyczno-literackie (np. scena bitwy, sen). Album stanowi esencję gatunku, jakim jest graficzna opowieść. Trudno byłoby ją przełożyć na inne medium, opisać w innej formie. Twórcy opowiadanie o sprawach poważnych załamują kontrapunktami z arsenału groteski, realistyczne wizualizacje przeplatają fantasmagoryjnymi stworami. Sens opowieści nie ujawni się w prostej postaci. Gra pomiędzy bohaterami, autorami i czytelnikiem jest bardzo niezwykła i trudna do opisania.

Opowieść o Zeligu wzbudziła zainteresowanie już przed publikacją albumu. Okazało się, że to pozycja bardzo oczekiwana, przynajmniej przez znawców gatunku i wielbicieli komiksów nieszablonowych. Nikt z nas nie mógł się spodziewać, jaki naprawdę będzie ten komiks. Za dużo w nim rzeczy nieprzewidywalnych. Album na pewno przerasta wszelkie o nim wyobrażenia. Takie dzieła rozszerzają obszary kultury popularnej na pola kultury wysokiej i udowadniają, ze to nie gatunek determinuje jakość utworu.

Pierwsze recenzje pojawiły się jeszcze przed premierą w „Rzeczpospolitej”, „Przekroju”, „Gazecie Wyborczej – Stołecznej” i w „Głosie Wielkopolskim”, co potwierdza popularność jego legendy.

Krzysztof Gawronkiewicz (ur. 1969) należy obok Jerzego Ozgi (Ern, Salut bohaterom) i Tomasza Tomaszewskiego (Popman) do grupy najambitniejszych i najbardziej oryginalnych twórców komiksu w Polsce. Mimo tego, iż wszyscy oni działają na styku kultury masowej i wysokiej nigdy nie zatracili artystycznej wrażliwości, a ich prace z pewnością należą już do kanonu nowoczesnej sztuki. To dlatego, że komiksowa funkcja rozrywki nigdy nie przesłoniła im chęci zastanawiania się nad rzeczami dla nas ważnymi.

Krystian Rosenberg (Rosiński) pisarz, autor scenariuszy komiksowych, rysownik, jest synem siostry Grzegorza Rosińskiego, znanego nie tylko w Europie polskiego twórcy komiksów, mieszkającego w Szwajcarii.

Na uwagę zasługuje edytorska strona przedsięwzięcia. Okładka z pięknym rysunkiem stylizowana jest na strony tytułowe magazynów z lat 40-tych. Wewnętrzne strony są lekko zabarwione na żółto, a kreski rysunków celowo nie osiągają pełnej czerni.

Achtung Zelig! Druga wojna – scenariusz Krystian Rosenberg (Rosiński), rysunki Krzysztof Gawronkiewicz, 60 stron A4 extra, cz.-biały, okładka kolor, twarda oprawa, wyd. Kultura Gniewu & Zin Zin Press, Warszawa – Poznań 2004, cena: 29,90 zł.

materiał nadesłany przez wydawcę